Roca Foradada de Can Gol
Fitxa

Coordenades: 41º 33' 49"N - 2º 19' 4"E - 210 m.
UTM: 31 N - 443123 - 4601545.
Població: Vilanova del Vallès.
Comarca: Vallès Oriental.
Tipus: Cova artificial excavada en roca. Possible cambra sepulcral, tipus hipogeu.
Període: Calcolític (2200 / 1800 ac).
Descobridor: Esmentada per Josep Estrada i Garriga, al 1950, sense atribuir-li funció sepulcral. Classificada per Joan Pere Alacambra, Enric Carreres, Manuel Flores, Fuencisla Lucía, Miquel Didac Piñero i Josep Tarrús com a cova artifical sepulcral, al 1990.
Excavacions: Algunes prospeccions superficials a la zona, principalment a partir dels anys 40.
Materials: Alguns fragments de ceràmica grollera de les mateixes característiques que l'apareguda en la resta d'elements sepulcrals megalítics de la zona, algunes ascles de sílex i alguns fragments d'època ibèrica.
Orientació: 230º SO.
Dimensions: Cambra; 1 m de diàmetre. Roca: Planta ovoïdal, 2,50 m d'eix longitudinal, 1,60 m màxim d'eix tranversal, secció ovoïdal de 1,25 m.
Lloses: A l'exterior hi ha dues lloses que podrien haver tapat l'obertura, en cas que s'hagués utilitzat com a enterrament.
Nota: Cassoleta i lletra F gravada presents en aflorament rocós a tocar.
Accés: A l'alçada del km 23, de la carretera de Sant Adrià del Besòs a La Roca, entrem a l'urbanització "Les Roquetes". Pugem fins a la part més alta del turó pel "Carrer de la Ruta Prehistòrica" que acaba en un cercle. A la dreta hi ha una edificació en forma de torre que allotja un transformador elèctric i a l'esquerra hi ha el xalet on, en el seu interior, hi ha el Dolmen de Can Gol I. Poc abans d'arribar-hi hi ha un carrer estret (Carrer de la Roca Foradada), a l'esquerra, que porta a un altre mès ample que, agafant-lo cap a l'esquerra acaba aviat i es converteix en un camí tancat amb una cadena. S'ha de deixar el cotxe i continuar a peu. Em molt pocs minuts es troba un replà amb cruïlla. Agafant el corriol que baixa cap a la dreta, en 65 m trobem la Roca Foradada a dins del bosc.

Accés

Fotos

Mapes: ICC, topogràfic 1:25000, ortofoto 1:5000.
Muntatge i fotografies de Francesc Baldrís, 2014.